Ginekomastia to jedno- lub dwustronne powiększenie gruczołów piersiowych. Według różnych statystyk cierpi na nią ok. 30-40% dorosłych mężczyzn. Schorzenie można podzielić na dwa rodzaje – ginekomastię właściwą, polegającą na nadmiernym rozroście tkanki gruczołowej, oraz pseudoginekomastię lub inaczej lipomastię

Lipomastia może być wywołana złą dietą, nadwagą lub brakiem aktywności fizycznej, natomiast przyczyną ginekomastii właściwej są zaburzenia hormonalne. Czynnikiem wywołującym ginekomastię może być także nadczynność przysadki mózgowej bądź zaburzenia w prawidłowym działaniu tarczycy i nadnerczy. Rozrost tkanki gruczołowej może też wystąpić z powodu przyjmowania leków. Wśród preparatów wywołujących takie objawy znajdują się m.in. środki stosowane w leczeniu niepłodności i oligospermii (patologicznie zmniejszonej liczbie plemników), a także medykamenty przyjmowane przez osoby z nowotworami i wrzodami żołądka.

Jak leczymy?

Lipomastia jest łatwa do zlikwidowania poprzez zabieg odsysania tłuszczu (liposukcję). W przypadku ginekomastii właściwej koniecznością jest inwazyjny zabieg chirurgiczny będący połączeniem operacyjnego wycięcia nadmiaru tkanki i liposukcji. Aby móc jednoznacznie stwierdzić, na jaki typ ginekomastii cierpi dany pacjent, należy wykonać USG piersi.

Jak przygotować się do zabiegu?

Ze względu na znieczulenie miejscowe do zabiegu ,nie jest wymagane specjalne przygotowanie .Konieczne jest wykonanie badań -morfologii krwi i układu krzepnięcia.

Przeciwskazania:

• zaburzenia krzepnięcia,